Gulve

Information om gulvene.

Denne skrivelse er et forsøg på, at besvarer de mest almindelige spørgsmål om gulvene. Denne skrivelse gælder kun plankegulvene eller faste gulv, dog ikke gulvet på toilettet. Principperne for toiletgulvet er dog de samme med få undtagelser.

Ifølge vedtægternes § 15, må der ikke laves nogen ændringer på de faste installationer uden godkendelse fra bestyrelsen. En af disse installationer er gulvene. Man må derfor ikke lave nogen ændring ved gulvene, uden tilladelse fra bestyrelsen.

Da gulvene er foreningens, er det også foreningen, som skal vedligeholde dem. Ved vedligeholdelse, menes der ikke den almindelige daglige vedligeholdelse, men større skader og udskiftning. Almindelig vedligeholdelse står andelshaveren selv for. Ved misvedligeholdelse er det andelshaveren som hæfter.

Hvis en andelshaver mener, at gulvene har en stor skade og burde repareres eller udskiftes, er det måske foreningen, som skal betale for det. For at bestyrelsen kan stilling til det, kræver det en skriftlig henvendelse til bestyrelsen, som herefter vil tage stilling til sagen.

Dette gøres ved, at bestyrelsen syner gulvet (evt. ved håndværker), og derefter skriftligt giver andelshaveren besked om, hvad bestyrelsen har bestemt, der skal gøres. Der kan være flere muligheder. Det kan være, at bestyrelsen ikke mener, der er et problem eller at det er andelshaveren, der selv skal betale. Det kan dog også være, at bestyrelsen vil reparere det på foreningens regning. Det er en vurderingssag i hvert enkelt tilfælde.

I de tilfælde, hvor bestyrelsen ikke vil bekoste en udskiftning eller reparation, kan det være, at andelshaveren selv vil betale det. Det kunne også tænkes, at andelshaveren vil have klinker på gulvet i køkkenet. I de tilfælde, vil det kræve en tilladelse fra bestyrelsen.

I alle de tilfælde, hvor andelshaveren vil røre ved det faste plankegulv, kræver det en tilladelse fra bestyrelsen. Denne fås ved at ansøge skriftligt til bestyrelsen, som herefter vil behandle sagen. For at få tilladelsen, er der nogle betingelser, som skal opfyldes. Disse kan man få oplyst ved at kontakte bestyrelsen i kontorets åbningstid.

Følgende punkter skal dog fremhæves:

1.      Det er IKKE en forbedring.

2.      Intet arbejde må gå i gang før den endelige godkendelse fra bestyrelsen foreligger.

3.      Opsætningen og følger heraf må ikke pålægge foreningen nogen udgifter.

Er man i tvivl om det kræver en tilladelse, er det bedre at spørge en gang for meget end en gang for lidt.

Hvad må andelshaverne så selv gøre ved gulvene uden tilladelse?

Hvis andelshaveren vil lægge et gulvtæppe, klik-gulv eller vinylgulv o lign., som bare lægges oven på det eksisterende plankegulv, er det IKKE noget, som kræver tilladelse. Det kan lægges uden godkendelse.

Dette gælder dog kun de tilfælde, hvor der ikke laves skade på plankegulvet ved opsætningen.

De skal dog være opmærksomme på, at ved fraflytning gælder de almindelige istandsættelsesregler. Følgende punkter skal dog fremhæves:

1.      Det er IKKE en forbedring, og kan derfor ikke blive godtgjort ved fraflytning.

2.      Gulvene skal være ”i orden”, forsvarligt opsat og ikke have fejl og mangler. Hvis de har fejl og mangler, vil de blive istandsat på andelshaverens/fraflytters regning.

3.      Hvis det ikke er muligt at istandsætte det pålagte gulv, f. eks. pga. det ikke er muligt at fremskaffe tilsvarende mærke/materialer, fjernes gulvet og plankegulvet istandsættes. Alt sammen på andelshaverens/fraflytters regning.

4.      Ved gulvtæpper, skal disse tages af ved fraflytning. Har plankegulvet nedenunder taget skade, vil de blive istandsat på fraflytters regning.

5.      Vinyl i køkkenet og kun køkkenet, kan få lov til at blive liggende. Dog med de forudsætninger, som ses i pkt. 2 og 3.

6.      Klik-gulve kan få lov at blive liggende i hele lejligheden. Dog med de forudsætninger, som ses i pkt. 2 og 3.

7.      Skader på plankegulvet i forbindelse med opsætning vil blive udbedret på andelshaverens/fraflytters regning.

I alle tilfælde råder vi andelshaverne til at rådføre sig med bestyrelsen, hvis de er i tvivl.

Valby Andelsboligforening, d. 15/1 2011.